Bilden av dig själv

Webbinarium: Bilden av dig själv – 30 september

16 september 2021

Det har blivit dags för höstens första webbinarium som presenteras av Musikerförbundet i samarbete ABF. Denna gång möter vi Petter Seander från PR-byrån Birds Will Sing For You som delar med sig av kunskap om hur du som artist eller musiker kan förbättra dina chanser att nå genom bruset.

Vilka förkunskaper behövs för att manövrera sin karriär som musiker och artist idag? Petter Seander föreläser om presentation i bild och text, branschkunskap och fallgropar längs vägen. Det släpps idag mer musik än någonsin tidigare och bruset blir allt tjockare. Petter visar med enkla medel hur en artist når ut utan att kompromissa med sin konstnärliga vision.

Petter har sedan 2011 drivit den Stockholmsbaserade PR-byrån Birds Will Sing For You som arbetar med promotion, press och management inom kultur- och nöjessfären.

Föreläsningen ”Bilden av dig själv”  fokuserar på hur en som artist kan förbättra sina chanser att nå genom bruset, hur en planerar upp sin karriär från startfasen och genom specifik planering kommunicerar kring sig själv som artist. Petter utgår från den nya musikbransch som har sitt främsta tillhåll på nätet. Det görs analyser om hur och varför närvaro på rätt sociala medier kan hjälpa ens artisteri utan att förändra det konstnärliga uttrycket och vilka verktyg som behövs för att nå hela vägen fram.

Under föreläsningens två timmar berörs följande punkter:

• Hur skapar och styr du bilden av dig själv genom text, bild, kommunikation?
  • Strategi och upplägg. Vikten av planering!
  • Kommunikation i stort och smått – Hur, till vem och varför? Vikten av innehåll och konsekvens!
  • Mediavärlden – Hur funkar den praktiskt? Vilka är mottagarna och hur bygger den din karriär?
  • Sociala medier – Hur använda dessa som artist?
  • Närvaro på nätet – Var bör du finnas och varför?
  • Streamingtjänster som marknadsföringsplattform

Tidpunkt och anmälan

Webbinariet hålls den 30 september kl. 14:00 för medlemmar i Musikerförbundet och ABF.
Anmäl dig genom att mejla ditt namn till: anmalan@musikerforbundet.se. Skriv ”bilden av dig själv” i ämnesrubriken.
Sista anmälningsdag är den 29 september.