Musikerförbundets stipendiater 2021 är utsedda

14 juni 2021

Nu är Musikerförbundets stipendiater för 2021 korade. I år föll juryns val på Anna Berglund, Salieu Dibba och Dag Weibel.

”Musikerförbundets stipendiefond delar årligen ut stipendier för att stimulera och underlätta utbildning för kulturfrämjande ändamål inom förbundets verksamhetsområde.

Stipendiaterna får en summa av 10 000kr per person

Anna Berglund

Foto: Maya Santimano

Juryns motivering lyder:

Anna Berglund är verksam som vokalist, låtskrivare och skribent med pionjärarbete för kvinnliga musiker främst inom jazz. På sitt eget skivbolag producerar hon allt själv från ax till limpa. Ett stipendium till Anna hjälper henne att studera färdigt till lärare där legitimation ger stora möjligheter till framtidsjobb.

Salieu Dibba

Foto:  Sascha Kajic

Juryns motivering lyder:

Salieu Dibba är gränsöverskridande inom slagverk. Med rötter i västafrikansk tradition och fortsatt växande, med sina över 25 år i Sverige, bygger han broar mellan genrer. Ett stipendium till Salieu ger honom möjlighet att fördjupa sin kunskap genom att gå mästarkurs i de uråldriga rytmerna och låtarna från Mandinka-riket (fr. år 1235) och workshops i Mali.

Dag Weibel

Foto: Privat

Juryns motivering lyder:

Dag Weibel är en jazzgitarrist och kompositör som trots sin unga ålder hunnit med mycket och med en musikalisk bredd nått långt i sin utveckling. Detta har lett honom till antagning till Manhattan School of Music och New School of Jazz, två skolor i New York, dit stipendiet nu ska gå.”